Since the expressed ideas may challenge your views and may cause you mental harm, you agree that you shall defend, indemnify, and hold harmless the author against any and all demands, expenses, losses, and lawsuits that may arise in association with your visit. Leave now or read at your risk.

Oct 13, 2011

Lelaki Bergaji Rendah, Apa Isunya ?

Salam Sejahtera untuk kamo.

Hai adek manes dan abang masem sekalian. Macam mana hari yang ampa lalui. Apapun haku doakan yang terbaik buat ampa. 

Kali ni haku nak cherita pasal isu GAJI. Alah..duit. Duit. Duit. Haku tak nampak sebarang masalah apabila seseorang perempuan tu mempunyai sumber pendapatan yang lebih tinggi berbanding seseorang lelaki. Senang cherita macam nilah. Dalam sesebuah famili tu, gaji si suami lebih rendah berbanding si isteri. Bagi haku sebagai perempuan tak nampak isu tersebut satu masalah yang sangat besar. Tapi haku tak tau bagi pendapat lelaki pulak.

Mungkin kah si lelaki akan rasa ego dia jatuh apabila perempuan tu lagi banyak gaji daripada dia. Or mungkin lelaki rasa perempuan akan pandang rendah terhadap kemampuan dia. Takpun lelaki rasa dia tak sehebat perempuan tu.

Ouh man..
Kamon kamon.. 

Tidak sama sekali.

Setinggi mana pun jawatan perempuan. Sehebat mana pun perempuan tu belajar. Segah mana pun taraf hidup dia. Keturunan terhormat mana pun dia :


Si isteri tetap perlu taat kepada perintah suami selagi tidak melanggar hukum syarak.

Nampak tak kat situ. Nampak tak. So para lelaki tak perlu la nak rasa rendah diri ke tak hebat ke sebab ampa memang dicipta untuk menjadi pemimpin yang membimbing, melindungi dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kehidupan keluarga.

Eh, apa kaitan dengan gaji pulak kan. Maksud yang aku nak sampaikan kat sini adalah ampa tak perlu rasa serba kekurangan dengan diri walaupun orang yang ampa sayang tu lagi hebat dari ampa. Ampa tetap orang yang kaum perempuan perlu hormati jika betul caranya.


notajari: Bila la nak kahwen.Haha.

10 komen kam0o:

Cik Tetra said...

x salah kalau pompuan lebih berkerjaya drpd laki..yg penting masing2 saling menghormati.. :)

yunZatie said...

cik tetra: betul sgt tu..xperlu rasa rendah diri

pm: haih..awat duk ngeluh sgt

kim heeruul said...

hmm..
yg mcm gua nie lg la..
gua kerja jusco je..tak ada sape nk pndg..it's okay..

yunZatie said...

kim : xpe der..lex..masa masih panjang..

atiqa aris said...

betol2.tp popuan mestila nk yg setaraf ngn die kot.huhu

yunZatie said...

huhu..pendapat manusia lain lain kan.:)

ayuna ayuni.. said...

tak salah pon kalau situasi cam ni

tp, kadang2 faktor luar banyak yang memepengaruhi kehidupan skang ni

lebih2 lagi ngan dunia canggih cam ni

orang main cucuk sikit je, masalah kecik jadi besar.

alam kawen bukan mudah. nipis iman nya, melayang beb....

yunZatie said...

ape yg penting masing masing usaha nak majukan diri :)

Ameer Hamzah said...

tapi orng ppuan suka pandang rendah kt laki yang lagi rendah taraf dari dia. macam dia tu bagus sangat