Since the expressed ideas may challenge your views and may cause you mental harm, you agree that you shall defend, indemnify, and hold harmless the author against any and all demands, expenses, losses, and lawsuits that may arise in association with your visit. Leave now or read at your risk.

Jun 7, 2011

Kau Cintai Hatinya atau...?

salam sayang kawan :)

Kali ni tokey nak kongsi apa yang acap kali berlaku apabila sesebuah perhubungan berpaksikan kebendaan semata. Bagi orang yang pernah alami tokey cuma mampu ucapkan. Lupakan dia atau kau terus tersiksa. Dan bagi yang belum pernah alami, tokey nasihatkan jangan kau sesekali mempermainkan hati si dia dengan kemewahan yang tak ke mana. 

Dunia dunia
kawan : yun, betulke orang berada kena kapel dengan orang yang setaraf dengan dia je?
aku : tak semestinya. orang yang memilih darjat ni sangat berlagak.
kawan : aku dah kena tadi, dia cakap macam tu.
aku: so kau nak berkawan dengan dia lagi? kalau kau sanggup makan hati silakan.
kawan : dia dah nak kawen minggu depan
aku : dia tinggalkan kau sebab dia pilih harta n then kau masih terkenangkan dia?
kawan : aku tak kuat
aku : kau harus kuat !

So, kau dah tau dia sanggup cakap macam tu dah menunjukkan yang dia cintai duit dan darjat kau bukan nya hati kau. Andai kata kau berjodohan dengan dia dan tup tup suatu hari nanti kau jatuh miskin ataupun kau hidup tak semewah dulu. Kau agak dia biasa hidup dalam kesusahan yang sedikit sedangkan dia sudah terbiasa hidup dalam kemewahan harta?

Bukan tokey sengaja nak takutkan kau. Bukan. Tapi ni hakikat yang pernah terjadi. Sangat hampir dengan diri tokey. Walaupun bukan terjadi pada diri sendiri tapi hakikat ni terjadi pada kenalan tokey. YA. Dulu dia hidup sangat mewah. Pakaiannya yang berjenama saja. Makannya? kompem kompem yang mahal. Keretanya? Yang mewah sudah pasti. Dan kau sebut negara mana yang dia tak pernah jejaki.

Tapi ditakdirkan sesuatu berlaku dalam hidup dia. Kemewahan hilang sekelip mata. Cuma ada motor buruk yang setia menemaninya. Dengan bersusah payah dia mulakan hidup dari bawah. Mujur dia sangat tabah. Dan mujur juga kemewahan hidupnya yang dahulu tak membuatkan dia lupa dan bongkak jiwa. Itu satu teladan yang baek.Tapi bagi kau yang dapat pasangan yang tidak sekuat itu. Bagaimana?

Jangan jadikan hubungan kau seperi bayang
Kau sudah pasti boleh memikir mana yang baik untuk diri kau.Jangan sampai segala kenangan indah kau menutup segala kebahagiaan kau di hari mendatang. Hidup ini belum pasti akhirnya.

0 komen kam0o: