Since the expressed ideas may challenge your views and may cause you mental harm, you agree that you shall defend, indemnify, and hold harmless the author against any and all demands, expenses, losses, and lawsuits that may arise in association with your visit. Leave now or read at your risk.

Jul 16, 2011

Sentap bila dah kena !

“kenapa aku tak cantik/kacak macam dia”
“kenapa aku tak jumpak lagi orang yang sesuai jadi teman hidup”
“kenapa aku tak dapat jawatan macam dia”

Terlalu banyak persoalan untuk setiap peta hidup diri kita kan? Kenapa dan mengapa. Dan kita sering salahkan si Dia untuk kekecewaan sekelumit kuman. Tapi kita tak pernah terfikir sebab mengapa impian dan harapan yang diimpi tak ditunaikan.

               “ada hikmah nye aku tak dapat”

Okay. Siapa yang tak pernah guna ayat ni untuk sedapkan hati. Semua orang jadikan ayat ni tagline bila hadapi kekecewaan. Tapi pernah tak kita dalami maksud di sebalik ayat ni. Jarang bukan. Kita tak fikir jauh.

               “kalau aku dapat peluang tu mungkin aku tak berjaya/sedih/susah kot”

Ayat ni pulak untuk tambah perasa dalam sedapkan hati sendiri. Betul kan? Allah tak tunaikan hajat kita bukan sebab Dia tak sayang kita. Dia nak kita dekatkan diri lebih rapat, lebih kerap dan luangkan masa lebih untuk Dia. Mungkin selama ni kita banyak cari Dia masa kita susah dan lupakan Dia masa tengah gembira. Tapi Dia tetap setia bersama kita.

Allah tak tunaikan hajat n doa secepatnya kerana mungkin sinar kebaikan masih malu malu untuk kita. Pernah juga tak kita terfikir, mungkin banyak khilaf dan dosa yang kita lakukan kepadaNya. Kita alpa. Tapi Dia tak pernah berdendam dengan cara tak kabulkan hajat kita. Dia sedarkan kita secara halus. Naluri dan jiwa bersatu untuk muhasabah segala titik noda hitam yang pernah kita buat.


So, kalau ada antara kita yang tengah keciwa dan sadis macam yang tokey alami hari ni, ikhlaskan hati untuk terima kenyataan. Ikhlas bukan pada kata saja tapi hati dan jiwa seiring menerima segalanya. Andai tulus kita ikhlaskan diri, nikmat kebahagiaan dapat di rasai mengalir dalam setiap nafas walaupun terpalit sekelumit duka di situ.

ALLAH akan menjawab doa kamu dengan tiga cara iaitu:
1. YA - DIA berikan apa yg kamu minta.
2. TIDAK - DIA berikan yg lebih baik.
3. TUNGGU - DIA akan berikan yg TERBAIK.
walaupun apa yang kita inginkan selama ini tidak dimakbulkan,mungkin ada yang lebih baik yang Allah akan anugerahkan kepada kita,insyaALLAH..;-)

6 komen kam0o:

SyazwanSarawak said...

wow. sentap habis nih

yunZ said...

hihihi..sentak juga

AZTIQAH said...

alamak!!sentap
bljar menerima takdir yg ditentukan

yunZ said...

@aztiqah..yup..sentap gile